Home»Wydarzenia»Efekt dieselgate. Volkswagen wyda 2 mld dol. na elektryki w USA

Efekt dieselgate. Volkswagen wyda 2 mld dol. na elektryki w USA

0
Shares
Pinterest Google+

Auto ekologiczne

Efekt dieselgate. Volkswagen wyda 2 mld dol. na elektryki w USA

Fot. Marcin Wichary, flickr cc

Obecnie największy na świecie koncern motoryzacyjny pod względem generowanej sprzedaży wykonuje kolejny krok w kierunku elektrycznej motoryzacji. Volkswagen zapowiedział wydanie 2 mld dol. na rozwój promocję elektryków w USA. To efekt nie tylko zmiany strategii niemieckiego potentata, ale także pokłosie afery tzw. dieselgate.

Wczoraj Volkswagen zapowiedział utworzenie w USA spółki Electrify America LLC, kóra będzie zarządzać budżetem wartym 2 mld dol. Jej celem będą inwestycję w infrastrukturę dla samochodów elektrycznych, a amerykańska spółka VW zajmie się również wdrażaniem programów mających budować świadomość amerykańskich klientów w zakresie wykorzystania bezemisyjnego transportu. To zresztą efekt wyroku, który zapadł w będącej udziałem VW aferze tzw. dieselgate.

Ugoda zawarta w USA ws. dieselgate wymaga od Volkswagena zainwestowania w zeroemisyjny transport kwoty 800 mln dolarów w Kalifornii oraz 1,2 mld dolarów w pozostałych stanach USA.

Projekty realizowane w ramach Electrify America mają zresztą podlegać zatwierdzeniu przez władze stanowe Kalifornii i federalną agencję środowiskową Environmental Protection Agency (EPA).

Niemiecki koncern w ramach ugody ws. dieselgate zobowiązał się ponadto m.in. do wprowadzenia na rynek kalifornijski trzech nowych modeli samochodów elektrycznych do roku 2020, a także do sprzedawania tam średnio 5 tys. elektryków rocznie.

Na czele amerykańskiej spółki Volkswagena stanie zresztą Mark McNabb, który odpowiadał za negocjacje ws. ugody w aferze związanej z fałszowaniem danych o emisji diesli VW.

Na początku Electrify America ma w planach budowę 500 ogólnodostępnych stacji do ładowania samochodów elektrycznych, z czego 300 punktów ma stanąć w pobliżu stacji metra działających w amerykańskich miastach, a pozostałe 200 mają stanowić rozłożoną na terenie całych Stanów Zjednoczonych sieć stacji szybkiego ładowania EV.

Volkswagen ma się również angażować w USA w programy związane z ekologicznym transportem, w tym w modele biznesowe bazujące na car-sharingu.

Co ciekawe, programy edukacyjne nie mogą promować oferty Volkswagena.

Na razie wiadomo, że Electrify America ma zatrudniać w pierwszych latach około 40-50 pracowników, jednak część zadań będzie zlecać również firmom zewnętrznym.

Nowa era Volkswagena

Plany będące efektem dieselgate wpisują się zresztą w nową strategię niemieckiego koncernu. Volksawagen zapowiada, że stanie się do 2025 r. globalnym liderem w zakresie elektrycznej motoryzacji. Do tego czasu chce sprzedawać milion elektrycznych aut rocznie.

Podczas ubiegłorocznych paryskich targów motoryzacyjnych, niemiecki koncern przedstawił koncepcję „pierwszego, długodystansowego elektrycznego auta”, zaznaczając, że to nowa era w rozwoju firmy.

Zasięg modelu określanego jako „ID” na pojedynczym ładowaniu ma wynieść do 600 km, a samochód ma trafić do sprzedaży w 2020 r., przy czym w wersji z autopilotem ma być dostępny w roku 2025.

W 2016 r. VW zapowiedział również wprowadzenie na rynek nowej wersji elektrycznego Golfa. Według normy New European Driving Cycle (NEDC) zasięg pojazdu wynosi 300 km. W nowym e-Golfie Volkswagen zastosuje nowe akumulatory litowo-jonowe o pojemności zwiększonej z 24,2 kWh do 35,8 kWh.

VW zapewnia, że na stacji szybkiego ładowania (DC/40 kW) akumulatory można w ciągu godziny naładować do 80 proc. pojemności, a w nocy albo podczas pobytu w pracy, korzystając z tzw. Wallboxu (AC/7,2 kW), akumulatory auta można uzupełnić do pełnej pojemności w ciągu sześciu godzin.

Silnik elektryczny ma rozwijać moc 100 kW, czyli o 15 kW większą niż starszy e-Golf. Wzrósł również maksymalny moment obrotowy silnika elektrycznego – z 270 Nm do 290 Nm. Średnie zużycie energii przez e-Golfa, mierzone według „Nowego Cyklu Europejskiego” (NEDC), wynosi 12,7 kWh/100 km.

Volkswagen ma uruchomić produkcję nowego, elektrycznego e-Golfa już w kwietniu tego roku. W tym celu wznowi działalność swojej fabryki w Dreźnie, tzw. Szklanej Manufaktury. Volkswagen zainwestuje ponad 20 milionów euro w przebudowę infrastruktury w Dreźnie i stworzenie tam „Center of Future Mobility”.

red. gramwzielone.pl

Wcześniejszy wpis

Przełomowy pozew w sprawie dieselgate? Chcą od Volkswagena 30 mln funtów

Następny wpis

Pierwszy pozew dużego użytkownika przeciwko Volkswagenowi